EU Report: GTV favored NPP in airtime allocation ahead of 2020 polls

Must Read

GES releases timetable for KG, Primary and JHS pupils on Ghana Learning TV as lessons start today

The Ghana Education Service (GES) in collaboration with the Ghana Broadcasting Corporation (GBC), has released the virtual learning timetable...

750 mothers honored for fighting malnutrition in children

Some 750 mothers in the Sagnarigu Municipality have been honored with awards for strictly applying nutritional programs to prevent...

Alan woos American investors, as US EXIM Bank seeks to assist 1D1F with $300 million

Ghana’s Trade and Industry Minister, Alan Kyerematen, made a strong case for Ghana during the US President’s Advisory Council...

EU’s Election Observation Mission (EOM) final report on Ghana’s 2020 election says that the state broadcaster, GTV, favored the governing New Patriotic Party (NPP) in its coverage ahead of the polls.

The report said 26.2 percent of airtime on election-related news programmes focused on activities of the NPP, while 15.8 percent was allocated to the opposition National Democratic Congress (NDC).

On coverage given to the presidential candidates of the two parties, the report noted that the NPP’s Nana Addo Dankwa Akufo-Addo, who was the sitting President, was given 33% attention, compared to his main challenger, John Mahama’s 19.1%.

“The EU EOM’s media monitoring findings show that GTV favored the NPP by allocating it 26.2 percent of airtime in its election-related news and programmes, compared to 15.8 percent allocated to the NDC.

“Focusing only on the coverage received by presidential candidates, the difference of airtime is slightly higher, with Nana Akufo-Addo receiving 33 percent and John Mahama receiving 19.1 percent of airtime in the state-owned TV. The tone of GTV’s reports, however, was generally neutral,” excerpts of the report read.

It also noted that the NPP and its presidential candidate benefited from extensive additional coverage on GTV specifically (22.1 percent of airtime) through news and live broadcasts of inaugurations and projects launched by the President or government representatives, often including campaign songs and messages.

Per the report, a similar trend was observed on state-owned Uniiq FM where the NPP enjoyed 34.2 percent of airtime as against the NDC’s 28.6 percent.

It also observed that 11 percent of additional airtime was given to coverage of government inaugurations and projects.

But the report indicated that the generally, coverage of the two leading political parties was neutral, saying that “GBC, overall, provided fair opportunity to all political contestants through various programmes aired by both GTV and Uniiq FM.”

According to the observer mission, the media and journalists in Ghana covered the elections in a generally free environment “but circumstances deteriorated slightly after the polls.”

It said it recorded four cases of journalists being attacked and injured while covering collation procedures in Accra.

Another incident it noted was the interruption of a live interview of an NDC candidate on Nyce FM in the Central Region by armed soldiers.

After monitoring 13 media outlets with nationwide reach; GTV, Uniiq FM, Daily Graphic, Ghanaian Times, Adom TV, UTV, TV3, Joy FM, Peace FM, Citi FM, The Chronicle and Daily Guide, the observer mission noted that opportunity was offered for minor political parties to participate in programmes, although the NDC and NPP dominated coverage.

Submit your stories or articles to newsroom@abcnewsgh.com or Whatsapp them to +233 553620623

- Advertisement -

Comments

Latest News

Euro 2020: Denmark v Finland postponed after Christian Eriksen collapses during match

Denmark's Euro 2020 match against Finland has been postponed after Danish midfielder Christian Eriksen collapsed on the pitch. The Group...

More Articles Like This

%d bloggers like this: